Rozhovor pro spomocnik.cz

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Rozhovor vedl Jaroslav Mašek a vznikl jako součást rozhovorů seriálu Na Spomocníkovi Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz. Není u nás mnoho lidí, kteří mají takový přehled a záběr v oblasti využívání technologií ve vzdělávání jako můj dnešní host. Kromě svého působení na Katedře informačních technologií a technické výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v roli učitele,… Celý příspěvek Rozhovor pro spomocnik.cz

Umělá inteligence ve školství a práci učitele

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Víte, že umělou inteligenci využíváte dost možná několikrát denně? Jste si jistý/á, že vás její algoritmy nemanipulují? Chcete si popovídat s inteligentním chatbotem? V článku mimo jiné přiblížím, co zjistili výzkumníci při zkoumání potenciálu rozvoje umělé inteligence v Česku a jaké silné a slabé stránky spatřují ve školách a učitelích. Lidé jsou prostřednictvím médií vystaveni mnohdy alarmisticky vyznívajícím reportážím… Celý příspěvek Umělá inteligence ve školství a práci učitele

Třída budoucnosti jako koncept práce s prostorem ve třídě

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Prostředí Future Classroom Lab je ukázkovým konceptem školního prostoru, ve kterém se mísí prvky aktivního učení podporované vhodným uspořádáním prostoru a přítomností digitálních technologií. Takové prostředí umožňuje zohlednit proměňující se roli učitele i žáka a poukázat na odlišné styly učení. Obdobný prostor lze zařídit v téměř každé škole.Mozek mladého člověka je extrémně flexibilní a dovede… Celý příspěvek Třída budoucnosti jako koncept práce s prostorem ve třídě

Standardy kolem digitálního vzdělávání

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Chystáte se objednat pro učitele vzdělávání prostřednictvím e-learningu, ale nejste si jisti, zda je nabízený kurz dostatečně kvalitní? Vznikají ve škole nové digitální materiály a vy máte pocit, že jim něco chybí? Plánujete rozšiřovat školní síť a nevíte, které normy je vhodné dodržet? Víte, co kontroluje inspekce v hodinách informatiky? Při hledání odpovědí na tyto otázky… Celý příspěvek Standardy kolem digitálního vzdělávání

Světchytře.cz: Digitalizace školství: inovace a školský systém dnes zní jako protiklad

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Slyšíme to od politiků velmi často – Česko by se po vzoru Estonska či Finska mělo stát zemí, kde digitalizace bude lidem usnadňovat život, a ještě přispěje k ekonomickému růstu. Jednou z oblastí, které by měla digitalizace zásadně prospět, je české školství. Jak realitu právě ve školství vidí Ondřej Neumajer, který se dlouhodobě zabývá problematikou… Celý příspěvek Světchytře.cz: Digitalizace školství: inovace a školský systém dnes zní jako protiklad

sCOOL web 2018: 4. ročník ve znamení GDPR aneb s ideály na bručouny

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Videozáznam příspěvku předneseného 6. června 2018 na konferenci soutěže sCOOL web 2018 ve Velkém sálu Nové radnice Magistrátu hlavního města Prahy. Hlavním tématem 4. ročníku soutěže bylo Obecné nařízení o ochraně osobních údajů v angličtině General Data Protection Regulation známé pod zkratkou GDPR. Anotace příspěvku: Každý rok jsme ve sCOOL webu udělali něco jinak, zavedli nějakou… Celý příspěvek sCOOL web 2018: 4. ročník ve znamení GDPR aneb s ideály na bručouny

Rámce digitálních kompetencí učitele

Publikováno Autor Ondřej Neumajer2 komentáře

O vývoji požadavků na digitální dovednosti jsem psal v březnovém čísle Řízení školy v roce 2017 v článku s názvem vystihujícím jeho podstatu Být digitálně gramotný už neznamená jen ovládat počítač. Na závěr jsem slíbil, že se na jednu specifickou oblast – na požadavky na digitální kompetence učitelů – zaměřím v nějakém dalším článku. To jsem ještě netušil, jak dynamicky… Celý příspěvek Rámce digitálních kompetencí učitele

Tři otázky z videorozhovoru na téma digitální gramotnost

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Rozhovor vznikal pro účely Fondu dalšího vzdělávání, který realizuje Strategii digitální gramotnosti ČR na období 2015 – 2020 prostřednictvím projektu DigiStrategie2020. Rozhovory byly pořízeny v interiéru přírodní učebny na školní zahradě ZŠ a MŠ Na Beránku v Praze 12 Modřanech. 1. Jaká je digitální gramotnost Čechů aneb oblasti digitální gramotnosti. 2. Umí učitelé dobře rozvíjet… Celý příspěvek Tři otázky z videorozhovoru na téma digitální gramotnost

Digitální gramotnost je dnes širší, než si patrně myslíte

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

O potřebě zvyšování digitálních dovedností se hovoří poměrně často, většinou si ale každý pod tímto pojmem představujeme něco trochu jiného. Příčinou může být nejen různá úroveň zkušeností s digitálním světem každého z nás, ale také extrémně dynamický pokrok ve vývoji digitálních technologií, který požadavky na potřebné digitální dovednosti postupně proměňuje. Před několika lety si mnozí pod… Celý příspěvek Digitální gramotnost je dnes širší, než si patrně myslíte

sCOOL web 2018 chce pomoci školám s GDPR

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Soutěž školních webů sCOOL web 2018 se letos rozhodla pomoci školám v aktuálním problému se zaváděním standardu ochrany osobních údajů. Vedle dosavadního důrazu na bezpečný a informačně bohatý web poradí, co si ohlídat ve vztahu k GDPR. Každá škola tak bezplatnou účastí v soutěži získá konkrétní hodnotící zprávu se soupisem silných a slabých stránek školní webové prezentace. sCOOL… Celý příspěvek sCOOL web 2018 chce pomoci školám s GDPR

Má stát investovat do vzniku digitálního vzdělávacího obsahu?

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Má stát financovat vznik digitálních vzdělávacích zdrojů nebo to má nechat na tzv. neviditelné ruce trhu? Mají za veřejné prostředky vznikat digitální zdroje, které jsou dostupné online a zdarma a pro všechny? Nepokřivuje to trh a neškodí v důsledku kvalitě takových zdrojů? Jaká kritéria by takové digitální zdroje měly splňovat? V článku se pokouším na takovéto otázky… Celý příspěvek Má stát investovat do vzniku digitálního vzdělávacího obsahu?

Technologie umocňují roli učitele – rozhovor pro Objevit.cz

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Přestože jsou lidé v dnešní době informačními a komunikačními technologiemi doslova obklopeni, ve školách se využívají ke vzdělávání stále pouze v omezené míře. Situaci v České republice se snaží zlepšit Ondřej Neumajer, který je velkým popularizátorem účelného využívání moderních technologií. Pracuje také jako konzultant vzdělávání, lektor a didaktik. V roce 2016 byl zařazen na seznam… Celý příspěvek Technologie umocňují roli učitele – rozhovor pro Objevit.cz

OpenAlt: Digitalizace vzdělávání aneb co a proč řeší státní strategie

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Video záznam příspěvku přednesený 4. listopadu 2017 na konferenci OpenAlt na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického v Brně. Podtitul konference zní “Otevřeným přístupem k otevřené společnosti”. Ve vystoupení je přiblížen plán Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, jehož cílem je otevřené vzdělávání, zlepšení digitálních kompetencí žáků a zavedení informatického myšlení, který se nazývá Strategie digitálního… Celý příspěvek OpenAlt: Digitalizace vzdělávání aneb co a proč řeší státní strategie

ČŠI o ICT ve školách: Zajištění nedostatečné, počítače zastaralé, připojení omezené, situace kritická

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Česká školní inspekce zveřejnila na začátku nového školního roku výsledky šetření o podmínkách pro využívání digitálních technologií ve školách. Nadpis článku dává tušit, k čemu inspekce dospěla. Tematickou zprávu věnovanou využívání digitálních technologií v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách zveřejnila Česká školní inspekce začátkem září 2017, sběr dat se uskutečnil v předchozím školním roce 2016/17. Dokument… Celý příspěvek ČŠI o ICT ve školách: Zajištění nedostatečné, počítače zastaralé, připojení omezené, situace kritická