Workshop – Jak pracovat s rámcem digitálních kompetencí učitele

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář
DigCompEdu

Příspěvek popisuje workshop, prostřednictvím kterého jsou účastníci z řad pedagogických pracovníků seznámeni metodami kritického myšlení s rámcem digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu na té úrovni, že budou schopni začít přemýšlet o svých digitálních kompetencích a plánovat jejich další rozvoj. V roce 2019 zveřejnilo MŠMT Rámec digitálních kompetencí učitele, který vychází z českého překladu Evropského rámce digitálních kompetencí pedagogů… Celý příspěvek Workshop – Jak pracovat s rámcem digitálních kompetencí učitele

Mezinárodní výzkum digitálních dovedností žáků ICILS 2018

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Šetření počítačové a informační gramotnosti ICILS zveřejnilo výsledky druhého ročníku tohoto mezinárodního srovnání. Tentokráte se navíc zjišťovala i úroveň informatického myšlení žáků. Jak dopadli čeští žáci jsme se bohužel nedozvěděli. V roce 2013 se čeští žáci osmých ročníků zúčastnili mezinárodního šetření počítačové a informační gramotnosti. V konkurenci 21 vzdělávacích systémů se Češi umístili na prvním místě.… Celý příspěvek Mezinárodní výzkum digitálních dovedností žáků ICILS 2018

K učitelství vede více cest, jen je nevyužíváme

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Stojíme v historicky největší krizi zájmu o povolání učitele. Ministerstvo školství od ředitelů škol zjistilo, že jim ve školách chybí 11 tisíc kvalifikovaných učitelů. Je pravděpodobné, že ani slibované zvýšení mzdy o 10 % zásadně situaci nezmění. Cest k učitelství ale existuje mnohem více, jen je v Česku zatím nikdo neměl odvahu prošlapat. Nyní by se to mohlo… Celý příspěvek K učitelství vede více cest, jen je nevyužíváme

Reportáž z workshopu ve Future Classroom Lab

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

V netradiční učebně roztroušeně po skupinkách sedí kolem malých stolků skoro čtyři desítky učitelů. Jedna skupinka staví ze stavebnice Lego, druhá vytváří návrh v online aplikaci HomeByMe, třetí vystřihuje z papíru různé tvary nábytku a lepí je přímo na podlahu. Úkol mají všichni stejný: na základě informací a zkušeností získaných v předchozích dvou dnech workshopu navrhnout prostor, který by… Celý příspěvek Reportáž z workshopu ve Future Classroom Lab

Digitální inovátoři musí jít příkladem a tlačit na změny ve vzdělávání

Publikováno Autor Ondřej Neumajer

Přesně týden po začátku nového školního roku proběhl v rámci festivalu Future Port Prague kulatý stůl pro zvané účastníky s názvem Digital Challengers. Mix digitálních inovátorů, úspěšných podnikatelů využívajících sílu digitalizace, manažerů, akademiků, ale i lidí ze státní sféry a nezisku diskutoval o tom, jak by digitalizace mohla přispět vyšší ekonomické prosperitě Česka, a kde máme slabiny,… Celý příspěvek Digitální inovátoři musí jít příkladem a tlačit na změny ve vzdělávání

Rozhovor pro spomocnik.cz

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Rozhovor vedl Jaroslav Mašek a vznikl jako součást rozhovorů seriálu Na Spomocníkovi Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz. Není u nás mnoho lidí, kteří mají takový přehled a záběr v oblasti využívání technologií ve vzdělávání jako můj dnešní host. Kromě svého působení na Katedře informačních technologií a technické výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v roli učitele,… Celý příspěvek Rozhovor pro spomocnik.cz

Umělá inteligence ve školství a práci učitele

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Víte, že umělou inteligenci využíváte dost možná několikrát denně? Jste si jistý/á, že vás její algoritmy nemanipulují? Chcete si popovídat s inteligentním chatbotem? V článku mimo jiné přiblížím, co zjistili výzkumníci při zkoumání potenciálu rozvoje umělé inteligence v Česku a jaké silné a slabé stránky spatřují ve školách a učitelích. Lidé jsou prostřednictvím médií vystaveni mnohdy alarmisticky vyznívajícím reportážím… Celý příspěvek Umělá inteligence ve školství a práci učitele

Třída budoucnosti jako koncept práce s prostorem ve třídě

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Prostředí Future Classroom Lab je ukázkovým konceptem školního prostoru, ve kterém se mísí prvky aktivního učení podporované vhodným uspořádáním prostoru a přítomností digitálních technologií. Takové prostředí umožňuje zohlednit proměňující se roli učitele i žáka a poukázat na odlišné styly učení. Obdobný prostor lze zařídit v téměř každé škole.Mozek mladého člověka je extrémně flexibilní a dovede… Celý příspěvek Třída budoucnosti jako koncept práce s prostorem ve třídě

Standardy kolem digitálního vzdělávání

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Chystáte se objednat pro učitele vzdělávání prostřednictvím e-learningu, ale nejste si jisti, zda je nabízený kurz dostatečně kvalitní? Vznikají ve škole nové digitální materiály a vy máte pocit, že jim něco chybí? Plánujete rozšiřovat školní síť a nevíte, které normy je vhodné dodržet? Víte, co kontroluje inspekce v hodinách informatiky? Při hledání odpovědí na tyto otázky… Celý příspěvek Standardy kolem digitálního vzdělávání

Světchytře.cz: Digitalizace školství: inovace a školský systém dnes zní jako protiklad

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Slyšíme to od politiků velmi často – Česko by se po vzoru Estonska či Finska mělo stát zemí, kde digitalizace bude lidem usnadňovat život, a ještě přispěje k ekonomickému růstu. Jednou z oblastí, které by měla digitalizace zásadně prospět, je české školství. Jak realitu právě ve školství vidí Ondřej Neumajer, který se dlouhodobě zabývá problematikou… Celý příspěvek Světchytře.cz: Digitalizace školství: inovace a školský systém dnes zní jako protiklad

sCOOL web 2018: 4. ročník ve znamení GDPR aneb s ideály na bručouny

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Videozáznam příspěvku předneseného 6. června 2018 na konferenci soutěže sCOOL web 2018 ve Velkém sálu Nové radnice Magistrátu hlavního města Prahy. Hlavním tématem 4. ročníku soutěže bylo Obecné nařízení o ochraně osobních údajů v angličtině General Data Protection Regulation známé pod zkratkou GDPR. Anotace příspěvku: Každý rok jsme ve sCOOL webu udělali něco jinak, zavedli nějakou… Celý příspěvek sCOOL web 2018: 4. ročník ve znamení GDPR aneb s ideály na bručouny

Rámce digitálních kompetencí učitele

Publikováno Autor Ondřej Neumajer2 komentáře

O vývoji požadavků na digitální dovednosti jsem psal v březnovém čísle Řízení školy v roce 2017 v článku s názvem vystihujícím jeho podstatu Být digitálně gramotný už neznamená jen ovládat počítač. Na závěr jsem slíbil, že se na jednu specifickou oblast – na požadavky na digitální kompetence učitelů – zaměřím v nějakém dalším článku. To jsem ještě netušil, jak dynamicky… Celý příspěvek Rámce digitálních kompetencí učitele

Tři otázky z videorozhovoru na téma digitální gramotnost

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Rozhovor vznikal pro účely Fondu dalšího vzdělávání, který realizuje Strategii digitální gramotnosti ČR na období 2015 – 2020 prostřednictvím projektu DigiStrategie2020. Rozhovory byly pořízeny v interiéru přírodní učebny na školní zahradě ZŠ a MŠ Na Beránku v Praze 12 Modřanech. 1. Jaká je digitální gramotnost Čechů aneb oblasti digitální gramotnosti. 2. Umí učitelé dobře rozvíjet… Celý příspěvek Tři otázky z videorozhovoru na téma digitální gramotnost

Digitální gramotnost je dnes širší, než si patrně myslíte

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

O potřebě zvyšování digitálních dovedností se hovoří poměrně často, většinou si ale každý pod tímto pojmem představujeme něco trochu jiného. Příčinou může být nejen různá úroveň zkušeností s digitálním světem každého z nás, ale také extrémně dynamický pokrok ve vývoji digitálních technologií, který požadavky na potřebné digitální dovednosti postupně proměňuje. Před několika lety si mnozí pod… Celý příspěvek Digitální gramotnost je dnes širší, než si patrně myslíte