Moderní způsoby vzdělávání jsou dnes často spojeny s e-learningem a světem on-line. Při vytváření vzdělávacích programů v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) je vhodné znát a respektovat pravidla, která by měla zajišťovat, že výsledné vzdělávání bude pro účastníky skutečně přínosné. MŠMT taková kritéria pro žadatele o akreditaci připravilo, posloužit mohou ale nejen jim.
Poslední dobou se stále zvyšuje počet vzdělávacích programů pro učitele, které jsou realizovány prostřednictvím digitálních technologií. Jakožto člen Akreditační komise pro akreditace v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) na MŠMT mám možnost tento trend sledovat z blízka. Pětkrát do roka se probírám stovkami vzdělávacích programů, které jejich žadatelé chtějí nechat akreditovat. Jako jedna z reflexí nárůstu elektronicky podporovaných způsobů vzdělávání vyšel v letošním pátém čísle Řízení školy popis vybraných moderních on-line způsobů a forem profesního rozvoje učitelů, mezi které patří webináře, virtuální hospitace, e-learning, m-learning, osobní vzdělávací prostředí atd.
Jak se ale ukazuje, ne každý předkladatel žádosti o akreditaci vzdělávacího programu v DVPP problematice elektronického vzdělávání dostatečně dobře rozumí. Vytvářet on-line setkávání, elektronické opory pro studium, či dokonce celé e-learningové kurzy vyžaduje respektování jistých didaktických zásad. Jak totiž odborníci upozorňují, způsoby využívání prostředků informačních a komunikačních technologií (ICT) a dostupnost učebních materiálů jsou závislé především na vzdělávacích cílech a obsahu, charakteru vzdělávacího prostředí, potřebách a možnostech všech aktérů vzdělávacího procesu1. Pochopení této, na první pohled teoreticky vyznívající formulace, je pro praktickou realizaci a úspěšné uskutečnění vzdělávání podporovaného ICT dosti zásadní.
Co je to e-learning
E-learning lze chápat mnoha způsoby, někdy bývá zužován pouze na vzdělávání na dálku. Jeho uplatnění v současné pedagogické praxi škol je ale mnohem širší. E-learning lze charakterizovat také jako učení s podporou technologií, on-line vzdělávání, kombinované vzdělávání (blended learning), distanční vzdělávání nebo počítačem podporované kolaborativní učení1.
Některé žádosti o akreditace DVPP využívající digitální technologie vykazují nedostatky, nejčastěji se jedná o absenci výukových cílů či metodického vedení studujícího, chybějící aktivizaci a komunikaci se studujícím nebo nedostatečné zajištění zpětné vazby studujícímu. Mezi nejčastější problémy patří takový stav, kdy žadatel předloží on-line dostupný elektronický text, který ale vznikl pouhým převodem nějakých vysokoškolských skript do on-line prostředí (např. webová stránka či prostředí Moodle), ale charakter uceleného vzdělávacího programu určeného pro on-line přístup takové řešení nesplňuje.
Kritéria hodnocení e-learningu
Aby MŠMT tyto nedostatky pomohlo odstranit, zveřejnilo v dubnu 2013 kritéria hodnocení e-learningových vzdělávacích programů pro vzdělávání pedagogických pracovníků. Tato pravidla původně vznikla v pracovním týmu České asociace distančního univerzitního vzdělávání a následně byla pro účely DVPP upravena a zjednodušena. Kritéria hodnocení jsou dostupná na stránkách MŠMT věnovaných akreditacím DVPP na adrese http://www.msmt.cz/file/36202_1_1/ a jsou rozdělena do tří oblastí:
Struktura kurzu a metodika
-
Definice studijních cílů
-
Struktura kurzu (kapitoly, studijní aktivity)
-
Obsahová adekvátnost programu cílové skupině pedagogických pracovníků
-
Metodické vedení studujícího (úvody, shrnutí, orientace, doporučený čas, …)
-
Účelnost využití multimediálních, příp. simulačních komponent
-
Zpracování studijních textů (styl, srozumitelnost, obtížnost, adekvátní jazykové prostředky, odlehčující prvky, rozsah, platnost)
-
Přehlednost a design kurzu
-
Použití příkladů z praxe
-
Odkazy na doplňkové a rozšiřujících zdroje
Aktivizace studujícího
-
Prostor pro produktivní komunikaci
-
Prostor pro produktivní spolupráci
-
Jazyková interaktivita textu (otázky, prostor k zamyšlení, oslovování studenta)
-
Aktivizace pomocí úkolů a cvičení
Hodnocení a zpětná vazba
-
Nastavení pravidel a kritérií hodnocení
-
Nastavení činností, které vedou k hodnocení práce a výsledku vzdělávání studujícího
-
Prostor pro sebehodnocení studujícího a jeho sledování vlastního postupu učení
-
Nastavení pravidel poskytování zpětné vazby účastníkům programu
-
Nastavení systému získávání zpětné vazby k programu od jeho účastníků a tutora
Tento soubor kritérií popisuje doporučené vlastnosti e-learningového kurzu, které by měl vzdělávací program předkládaný k udělení akreditace DVPP splňovat. Nejedná se o závazný standard, ale o doporučení. Akreditační komise přihlíží kromě celkového pojetí, obsahu a cílů vzdělávacího programu také k těmto kritériím.
Předkladatelé žádostí se často ptají, zda pro akreditaci v DVPP je nutné v případě e-learningu využívat nějaký systém pro řízení výuky (Learning Management System), například v českých školách nejčastěji používaný systém Moodle. Přímá odpověď na tuto otázku je jednoduchá: žádný konkrétní systém ministerstvo nevyžaduje. Příkladů, kdy by ale vzdělávací instituce byla schopna úspěšně provozovat elektronické vzdělávání naplňující výše uvedená doporučení a nepoužívala k tomu nějaký ze softwarových nástrojů k tomu určených, bude v praxi jen velmi omezeně.
Pokud tedy plánujete – například v rámci projektu ESF – vzdělávání učitelů s pomocí digitálních technologií, zamyslete se nad každým uvedeným kritériem. Jistě sami uznáte, že jejich splnění není pouhým teoretickým doporučením vycházejícím z pedagogického výzkumu, ale především předpokladem pro úspěšné vzdělávání a učení se s podporou technologií.
1 ZOUNEK, J., SUDICKÝ, P. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 248 s. ISBN 978-80-7357-903-6.
2 KALAŠ, I. Premeny školy v digitálním veku. Bratilava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2013., 256 s. ISBN 978-80-10-02409-4.
NEUMAJER, O. Doporučení pro e-learningové programy DVPP. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer ČR a. s., 2013, roč. 10, č. 9, s. 17-18. ISSN 1214-8679