Projektu Prahy 6 Škola na dotek pomáhá k životu i odborník na využívání ICT technologií ve vzdělávání Ondřej Neumajer. Říká, že jeho úkolem bylo v podstatě doporučit postupy a opatření, aby využití moderních technologií bylo smysluplné a aby to na školách fungovalo. Na svých webových stránkách zkracuje název projektu na Škotek…
V čem je projekt Škola na dotek mimořádný?
Ojedinělost je v tom, že se městská část jako zřizovatel rozhodla investovat 10 milionů korun do svých patnácti škol. A naslouchá přitom odborníkům a vychází jejich návrhům vstříc. Kolegové z obce i ze škol se nechají inspirovat a dodržují doporučení, což v českých zemích není zcela obvyklé.
Co si od Škotka slibujete?
V Evropě je již několikátým rokem běžné, že se vybrané školy podílejí na ověřování modelu 1:1, tedy co žák, to jedno počítačové zařízení. Dříve se jednalo o notebooky, netbooky, dnes o tablety či chytré telefony. U nás je to ale zatím výjimečná záležitost. A účastnit se takové akce a mít možnost pracovat s tolika učiteli a řediteli, kteří mají o zavádění moderní techniky do škol zájem, je skutečně atraktivní mimořádnost.
Je Škola na dotek nějak propojena s projektem MŠMT Digitální vzdělávání, na kterém se také podílíte?
Bezprostřední propojenost není, jsou to projekty, které probíhají paralelně a které budeme sledovat. Škola na dotek začala dřív. Státní Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání do roku 2013 se kvůli nedostatku peněz nerealizovala. Nyní se ale na MŠMT vytváří nová strategie, kterou má být Digitální vzdělávání. Sám jsem zvědav, jak se podaří skloubit očekávání mnoha aktérů.
Na čem závisí úspěch snah o zavádění tabletů do výuky?
Dotyková zařízení ve škole jsou v podstatě nová věc, ve školách v ČR nejsou zatím příliš obvyklá. Proto je vhodné pilotní školy touto technikou vybavovat, ale to je jen jeden z kroků, které musejí nastat. Asi ještě důležitější je systém podpůrných opatření pro učitele poskytovaných formou strukturovaných seminářů i webinářů prostřednictvím internetu a e-learningu. Projekt Škotek se obrací i na správce sítě a metodiky a koordinátory ICT a také na ředitele, kde hovoříme o tom, k čemu mohou tyto technologie pomáhat a jak je možné je využívat. Součástí projektu je například výměna zkušeností mezi školami a každý měsíc poskytujeme představitelům škol supervizi v rámci projektu. Nejdůležitější pro další města či obce, které by chtěly podobný projekt také realizovat, je ochota poskytnout finanční prostředky, řídit se výsledky a doporučeními pedagogického výzkumu, osvícenost ředitelů a jejich snaha zkoušet nové cesty a v neposlední řadě ochota učitelů učit se nové věci.
Radmil Švancar
Článek Přivítejte tabletového Škotka viz stránky Učitelských novin 5/2004.