Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud computing

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Při rozhovorech s ICT metodiky na školách lze velmi často slyšet názor, že jejich současné snížení počtu přímé vyučovací povinnosti je nedostatečné. Připomeňme si, že toto snížení vycházející z nařízení vlády z roku 2005 je jedním z nejlepších zachovalých výstupů Státní informační politiky ve vzdělávání. Učitel pověřený výkonem funkce metodika ICT může podle počtu žáků školy mít snížený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti až o pět hodin. ICT metodici často tvrdí, že tento počet hodin je bohužel nedostatečný.

Situace na školách je velmi různorodá. Zkušenost ukazuje, že skutečnému záměru – tedy metodické pomoci ostatním učitelům a žákům v integrování ICT do vzdělávání a učení – je věnována jen malá část z hodinové dotace práce ICT metodika. Významnou část zabírá metodikům koordinace nebo správa počítačů, sítí a služeb, které jsou ve školách ostatním učitelům a žákům nabízeny. Z rychlých šetření ÚIV například vychází, že celá čtvrtina všech oslovených škol čeká na opravu závady celý týden, téměř pět procent škol pak dokonce celý měsíc.

Technologický pokrok jde ale nespoutaně dále. Stejné problémy s koordinací a správou ICT služeb denně řeší tisíce škol i firem. Poslední dobou se začíná prosazovat nový balík technologií, který by mohl v této oblasti nejen školám významně pomoci. K uvolnění rukou ICT metodika může pomoci tajemný anglický výraz cloud computing.

Počítače v oblacích

Cloud computing lze zjednodušeně podle české Wikipedie popsat jako poskytování služeb či programů uložených na internetových serverech s tím, že uživatelé k nim mohou přistupovat například pomocí webového prohlížeče a používat je prakticky odkudkoliv. Zákazníci si nekupují tradiční krabicový software, ale platí za jeho on-line využívání. To spolu přináší spoustu výhod, některé nevýhody, každopádně ale nemalou změnu. Minimálně v myšlení a chápání ICT.

Služby cloud computingu jsou jako dělané pro školy. Hned další dobrá zpráva je, že velké množství služeb, které si dosud školy zajišťovaly samy, jsou nabízeny českým školám zdarma. Nabídka aplikací se pohybuje od kancelářských aplikací, správu e-mailových schránek, školních informačních systémů, výukových aplikací až po celé operační systémy provozované v prohlížečích.

Google v mracích

Mezi nejznámějšího poskytovatele cloudových aplikací patří bezpochyby společnost Google. Její produkt Google Apps pro školy nabízí balík nastavitelných on-line služeb spravovaných na vlastní doméně patřící škole. Jedná se například o elektronickou poštu, textový editor, tabulkový kalkulátor, editor prezentací, kreslení, kalendář akcí, mapy. Součástí je i webhosting s WYSIWYG editorem nebo s jednoduchým redakčním systémem. Aby byly aplikace konkurenceschopné tradičním desktopovým programům, umožňují vytvářet a číst dokumenty známých formátů (PDF, DOC, XLS, PPT, iCal, CSV atp.).

Vše je dostupné na serverech společnosti Google, takže ve škole nepotřebujete instalovat, stahovat ani udržovat žádný serverový hardware ani software. Už chápete, proč v názvu článku hovořím o rozvázaných rukách ICT koordinátorů?

Navíc nadšenci seskupeni kolem české pobočky Google vytvořili speciální skupinu, Google User Group, která má i vlastní sekci pro školy. začátečníkům vřele doporučuji pročíst tyto stránky a v případě potřeby se na něco zeptat v diskuzním fóru, případně se přihlásit na tradiční prezenční školení.

Microsoft v mracích

Nezahálí ale ani silná konkurence. Společnost Microsoft nabízí cloudovou pětici aplikací: Microsoft Exchange Online, Office SharePoint Online, Office Communications Online, Office Live Meeting a Microsoft Office 2010. Ve všech případech se jedná o on-line verze zaběhnutých serverových produktů Microsoftu. Přehled webových aplikací MS Office je dostupný na stránkách Office Web Apps.

Speciálně pro školy je určen portál Moderní správce, pro zájemce o zajímavý cloudový balík aplikací pak jeho rubrika Microsoft Live@edu. Balíček aplikací Windows Live obsahuje kromě mnoha aplikací (stejně jako v případě balíčku od Google) také chválenou službu Live SkyDrive pro ukládání souborů o velké kapacitě.

Semináře pořádané společností Microsoft mají pěkný název Večerní univerzita a probíhají zdarma v Praze nebo je možné je sledovat on-line.

A další on-line…

Zajímavé stránky o výhodách cloud computingu pro vzdělávání a konkrétní příklady jeho využití ze škol nabízí v češtině na pěkně zpracovaných stránkách společnost IBM pod názvem Chytřejší vzdělávání.

Postupně přicházejí na chuť distribučnímu modelu software jako služba také české společnosti, které pomocí něj nabízejí služby dříve pevně spojené s instalací serveru ve škole. Například plzeňská společnost Škola OnLine, která nabízí stejnojmenný informační systém pro školy. Ten se postupně vyvíjel a v současné době patří mezi nejlepší školní IS v Česku.

Jeden z nejvýznamnějších producentů vzdělávacích programů, hořovická společnost Terasoft, produkuje už dlouhou dobu své nové programy jak ve verzi pro CD-ROM, tak jako on-line aplikace vytvářené technologií Adobe Flash.

Společnost Langmaster nabízí některé vybrané kurzy ze vzdělávacího systému Moderní Brána vědění zdarma jako součást portálu Lidé společnosti Seznam.cz. A takhle by šlo pokračovat dalšími českými a zahraničními výrobci, kteří nabízejí své produkty pro školy on-line…

Dvě strany mince

Právě trend cloudu pěkně zapadá do jiného moderního trendu, a tím jsou netbooky. Počítače, na kterých není potřeba provozovat žádný výpočetně náročný software, mohou být méně výkonné a tudíž levnější. To hlavní, co netbook ke své činnosti ve škole potřebuje, je rychlý přístup k Internetu a občas dobít akumulátor.

Jednou z hlavních výhod, kterou cloud computing uživatelům nabízí je obrovský výkon. Serverové farmy, které mají velké nadnárodní společnosti rozmístěny po celém světě, umožňují v případě nutnosti vyblokovat ze svých zdrojů dostatečný výpočetní výkon pro potřeby uživatelů. To je například nutné, když k jedné aplikaci najednou přistupují všichni studenti z jedné nebo i z více učeben. Pokud bychom na tuto službu chtěli používat vlastní školní server, museli bychom dimenzovat jeho výkon právě na takovouto typicky školskou situaci, kdy si všichni žáci na začátku vyučovací hodiny aplikaci spustí. Jeho draze zaplacený výpočetní výkon by ale naprostou většinu dne využit nebyl.

Jako všechno, i cloud computing má své meze a negativa. Předně je potřeba napsat, že se stále jedná o moderní trend, který se jen pomalinku v Česku zabydluje. Ačkoli jsou mu dnes přičítány světlé zítřky, nakonec může být vše jinak. To jsme v ICT zažili již vícekrát.

Mezi negativa cloudu se uvádí zejména závislost na poskytovateli služeb a připojení k Internetu. Krabicový software je váš a zacházení s ním je čistě záležitostí vaší školy. O přístup k aplikaci provozované poskytovatelem se sice nemusíte starat a mnohé jsou pro školy zdarma, ale nic není horší nežli zoufání, když nutně potřebujete ke svému souboru „někde na Internetu“ a služba není momentálně dostupná. Podle zkušeností autora se jedná především o psychologický aspekt. V naprosté většině případů je totiž profesionální IT poskytovatel schopen zajistit provoz služby mnohonásobně lépe a ve větší kvalitě, nežli školní správce nebo ICT metodik.

Jiným problémem může být nepříjemný pocit ze ztráty dat, resp. ztráty vlastnictví dat. Vaše dokumenty už nebudou uloženy na lokálním disku vašeho počítače či školního serveru, ale někde v mraku. Samozřejmě, o autorská práva nepřijdete a pokud nenastane nějaký zásadní problém, neměl by se k vašim datům, dostat ani nikdo jiný. Platí vlastně stejné argumenty, jako v předchozím případě.

Pokud vás cloud computing oslovil, ale bojíte se příliš radikálních změn, existuje ještě jisté „meziřešení“. Některé aplikace není nutné používat prostřednictvím webového klienta, ale je možné zůstat u tradičního zažitého modelu. Například poštu můžete i nadále vytvářet a číst prostřednictvím vašeho oblíbeného e-mailového klienta. Ten bude ale napojen protokolem IMAP na server s poštou vaší školy provozovaný například Googlem. On-line aplikace Microsoftu jsou v mnoha případech také provázány s operačním systémem, na který jste zvyklí.

V každém případě je cloud computing zajímavá novinka posledních let, která je pro školy vzhledem k nabídkám na trhu velmi atraktivní.

NEUMAJER, O. Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud computing. Nový Jičín : KVIC, 11. 2010.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *