Příručku o možnostech využití digitálních technologií v inkluzi jsme napsali v roce 2016 s Lucií Rohlíkovou (plzeňská pedagogická fakulta, ZČU) a Lenkou Gajzlerovou (brněnská pedagogická fakulta, MUNI). Publikaci si objednala společnost Microsoft, snažili jsme se k problematice využívání digitálních technologií žáky s různým znevýhodněním přistupovat s nadhledem a kromě kapitol o zařízeních s operačním systémem Windows 10 a možnostech usnadnění přístupu k funkcím tohoto systému je publikace využitelná pro uživatele všech platforem.
V několika kapitolách jsem shrnul moje zkušenosti získané návštěvou škol a jejich využíváním fenoménu Bring Your Own Device (BYOD), viz od str. 74.
Obsah:
- Předmluva 4
- Inkluzivní vzdělávání a digitální technologie 6
- Jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami a digitální technologie 12
- Žák se SVP z důvodu… narušené komunikační schopnosti (NKS) 16
- Žák se SVP z důvodu… sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání 20
- Žák se SVP z důvodu… zrakového postižení 24
- Žák se SVP z důvodu… specifckých poruch učení 28
- Žák se SVP z důvodu… mentálního postižení (se zaměřením na žáky s lehkým mentálním postižením) 34
- Žák se SVP z důvodu… poruch autistického spektra 38
- Žák se SVP z důvodu… poruch chování 42
- Žák se SVP z důvodu… tělesného postižení (včetně žáků dlouhodobě nemocných a se zdravotním znevýhodněním) 46
- Žák se SVP z důvodu… odlišných kulturních a životních podmínek (sociální znevýhodnění) 50
- Žák se SVP z důvodu… nadání (včetně mimořádného nadání) 54
- Usnadnění přístupu na zařízeních s operačním systému Windows 10 60
- Základní možnosti usnadnění přístupu 61
- Možnosti alternativního ovládání zařízení 66
- Praktické tipy pro usnadnění přístupu 70
- Jak usnadnit zaměření pozornosti na obsah? 73
- Zdroje a odkazy 73
- BYOD – přines si vlastní zařízení 74
- Co znamená BYOD 75
- Inkluzivní vzdělávání a BYOD 77
- Příklady inkluzivních opatření 78
- Zajištění bezpečnosti a provozu 79
- Cloudové služby jako základ BYOD 80
- Desatero doporučení BYOD pro vedení školy 82
- Aplikace využitelné v BYOD dostupné napříč operačními systémy 84
- Zdroje a odkazy 88
Publikace Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií (PDF).
Stránky Microsoft TechNet věnované publikaci.
GAJZLEROVÁ, L., NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Praha: Microsoft, Červen 2016. 90 stran.
[…] GAJZLEROVÁ, L., NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Praha: Microsoft, Červen 2016. 90 stran. Dostupné na https://blogs.technet.microsoft.com/skolstvi/2016/07/11/budte-pripraveni-na-inkluzi/, resp. na samostatné stránce k této publikaci k tomuto webu. […]
[…] spoluautorem příručky o využití digitálních technologií v inkluzivním vzdělávání. Kterým dětem, skupinám mohou digitální technologie výrazně pomáhat, […]