Střípky ze světa postupujícího vývoje AI – konec programátorů a příchod nové éry počítačů?

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

V tomto nepravidelném seriálu o vývoji umělé inteligence (AI) se snažím upozorňovat na zajímavosti, ale také na praktické aspekty dalšího vývoje, které se týkají práce učitelů a ředitelů škol. Dnes se podíváme na dvě novinky – na umělou inteligenci, která programuje, a nový koncept počítačů, které by mohly dostat AI doslova ke každému.

AI programuje za programátory

Těsně před letními prázdninami uvedla společnost Anthropic do svého chatbotu Claude (https://claude.ai/novinku s názvem Artifacts, která nabourává zažitý způsob práce s generativní AI, tedy konverzaci s chatbotem, jak jsme na něj zvyklí z konkurenčních chatbotových kecálků, jako je ChatGPT. Po aktivaci Artifacts se uživateli zobrazují dvě okna, v levém probíhá tradiční konverzace, pravé umožňuje prohlížet, upravovat a stavět na Claudových výtvorech v reálném čase. Jednoduše řečeno, vlevo píšete zadání, vpravo vidíte výsledek. Takže integrace obsahu generovaného AI do vašich dokumentů a pracovních postupů je snazší než kdy dříve.

Artifactů může být několik druhů, například kód HTML stránky a kaskádových stylů CSS, kód programovacího jazyka, jako je JavaScript nebo Python, nebo kód vektorového obrázku SVG. V praxi to pak vypadá tak, že uživatel popisuje, jakou webovou stránku, program nebo vektorový obrázek chce vytvořit, a v pravém okně se zobrazuje kód výsledku vygenerovaný Claudem. Ten je možné zkopírovat do nějakého interpretu daného jazyka (stránky webového prohlížeče, vývojového nástroje na programování nebo prohlížeče SVG) nebo lze použít některý z interních prohlížečů.

Funguje to vlastně tak, jako byste se stali pomyslným šéfem vývojového projektu, který říká programátorovi, co má vytvořit a jak si představuje, že má výsledek vypadat. Můžete po něm mnohé chtít, ale musíte mu to umět dobře vysvětlit. Vaším programátorem ale není člověk, ale chatbot Claude, který to bezprostředně naprogramuje, a vy hned vidíte výsledek. Pokud se vám na něm něco nezdá, prostě mu sdělíte, že si přejete nějakou změnu, a Claude vygeneruje novou verzi, navíc vám v levém okně vysvětlí, jaké konkrétní změny v kódu provedl a proč.

Využívat chatboty pro programování bylo možné již dříve, ale takto jednoduché to nikdy nebylo. Častými ukázkami této nové funkce dostupnými na internetu je programování jednodušších počítačových her pro webový prohlížeč. Mnozí lidé zavzpomínali na první osmibitové počítače a jednoduché hry, které tehdy frčely, popsaly je Cloudovi a výsledek byl za pár minut na světě.

Co to bude znamenat pro svět programování a programátorů, je dnes obtížné předjímat. Již dnes totiž málokterý programátor píše programy od nuly do konce. Zpravidla vybírá z dostupných knihoven ucelené kusy kódu, které vytvořil někdo jiný a poskytl je k dispozici. Programátor tedy nemusí rozumět, jak knihovna funguje, pouze ji využije k vyřešení svého problému. A stejným způsobem lze využívat i výstupy Clauda. Oboje má svá rizika a limity, oboje ale šetří čas a umožňuje se soustředit na jádro problému, který má programátor vyřešit.

Troufnu si odhadnout, že Claud a jemu podobní chatboti posílí řady lidí, kteří poukazují na to, že učit se syntaxi konkrétních programovacích jazyků je stále zbytečnější. Zato je potřeba umět vymyslet to, co chceme, aby vzniklo, a pregnantně popsat, jak to má celé fungovat. Aby toho byli žáci schopní, dostáváme se k naší školské klasice – tvořivosti a kritickému myšlení podpořenému čtenářskou a matematickou gramotností.

Stojíme tedy před další technologickou inovací, která, pokud bude šířeji uplatněna, bude muset vyústit v odpověď na otázku: Co má být obsahem pojetí výuky informatiky? Cykly změny kurikula dosud probíhaly v horizontu dekád, nikoli let. Pro připomenutí – na přípravě revize RVP v oblasti informatiky jsme s kolegy z MŠMT a tehdejšího NÚV začali pracovat v roce 2013, teprve ve školním roce 2023/2024 je nový revidovaný RVP pro základní školy plošně povinný. Rychlost inovačních cyklů digitálních technologií je s rychlostí ministerstev a kurikulárních ústavů v jisté disproporci. Měnit učitelům RVP přímo pod rukama každý rok na základě posledních trendů vývoje je ale také nevhodné. Současný návrh RVP (poslední zveřejněná verze: https://prohlednout.rvp.cz/) tak přichází s tím, že formulace v závazné části RVP jsou spíše obecnějšího charakteru, zatímco nezávazná část bude častěji aktualizovaná a doplňována metodickou podporou. A pro úplnost dodávám – zatím se žádný profesionální programátor bez znalosti programovacího jazyka neobejde.

Před školami stojí ale ještě jeden pragmatický problém. Při používání beta verze Clauda má uživatel přidělený pouze omezený kredit, tedy počet možností zadání – promptů. Po několika příkazech (jedná se o jednotky, nikoli desítky) Claude nabízí platbu 18 eur za měsíc + DPH, která by měla kredit zpětinásobit. Nebo musíte počkat do dalšího rána, kdy se kredit sám zdarma obnoví. Na první experimenty dobré, ale pro seriózní výuku se bez placené verze asi obejít nepůjde. Pokud jste ale zvyklí pracovat s chatbotem ChatGPT od OpenAI, můžete si aktivovat model Code Copilot, který je podobný funkcím Clauda a lze jej aktivovat i ve zdarma dostupné verzi GPT-4.

O tom, co naprogramuje AI, rozhoduje tvořivost uživatele. ChatGPT (OpenAI) ve verzi GPT-4o (DALL·E). 4. 10. 2024

Copilot+ PC a konec podpory Windows 10

Začíná se psát nová éra umělé inteligence. Tímto marketingovým sdělením předznamenává Microsoft změnu v oblasti osobních počítačů. Čtyřicetiletá éra počítačů postavených na architektuře x86, tedy primárně procesorech Intel s operačním systémem Windows, bude nově nahrazena architekturou ARM. Počítače s procesory Snapdragon X doplněny procesorem NPU (Neural Processing Unit) akcelerujícím úlohy umělé inteligence a strojového učení disponují těžko uvěřitelnou rychlostí 45 bilionů operací za sekundu. Díky tomu umožňují provozovat mnohé aplikace AI přímo na daném zařízení, tedy bez nutnosti přenášet výpočty na výkonné serverové farmy. Navíc přenosné verze těchto počítačů vydrží na jedno nabití pracovat celý den.

Jinými slovy to ale znamená, že nová verze Windows 11 s pokročilými aplikacemi pro AI už nebude kompatibilní s těmi počítači, které všichni máme na stole nebo v batohu. Microsoft nás tímto tlačí nejen k upgradu na novou verzi operačního systému (nejčastěji z Windows 10), ale také ke koupi celého nového počítače. Po 30 letech se kvůli AI změní i klávesnice, přibude nové tlačítko Copilot, které bude umístěno v nejspodnějším řádku poblíž mezerníku. Nepřekvapivě je jeho funkcí aktivovat AI asistenta. Poslední změna klávesnice proběhla v roce 1994, kdy Microsoft přidal klávesu Windows, která primárně otevírala nabídku Start v tehdy nově uvedeném operačním systému Windows 95.

Typicky starší, ale stále relativně dobře fungující počítače, které převažují v českých základních školách, tedy brzy utrží další ránu. Nejen že budou mít minimálně v očích žáků „předpotopní“ klávesnice, ale nejnovější AI aplikace na nich nepůjdou vůbec spouštět, stejně jako některé integrální prvky operačního systému. A to by pro relevantní výuku pro 21. století, ke které bychom chtěli směřovat, mohlo znamenat nejen reputační, ale i faktický problém.

A pak je tu ještě jedna důležitá zpráva. Od října 2025 nebude společnost Microsoft poskytovat bezplatné aktualizace softwaru ve formě služby Windows Update, technickou pomoc ani bezpečnostní opravy Windows 10. Vzkaz je jasný: přejděte na Windows 11, nebo budete mít problémy s bezpečností.

A jaké novinky Windows 11 s integrovanou AI přinesou? Je jich celá řada, například možnost lokálně generovat obrázky v inovovaném Malování, tedy bez nutnosti připojení k serverům Microsoftu. U překladu v reálném čase by snad mělo být možné používat i češtinu. AI také zajistí, že pokud budete chtít, bude obraz z vaší webové kamery vypadat tak, jako byste se dívali přímo do kamery, ač budou vaše oči bloudit po monitoru. Copilot by měl být integrovaný do samostatného okna, nejen do postranního panelu. Největší pecka je podle mne ale něco jiného.

Pokud stejně jako já často hledáte odpověď na otázku „O tom jsem už četl, ale kde to bylo?“, tak Copilot+ PC by mohl náš problém vyřešit. Už nebude nutné vyhledávat v e-mailech, navštívených webových stránkách a přečtených dokumentech pouze prostřednictvím názvů dokumentů, případně klíčových slov, ale jednoduše přirozenou řečí popíšete nebo do mikrofonu nadiktujete, jak si něco pamatujete, a počítač to okamžitě najde. Takovou funkci bych skutečně považoval za revoluční – mít neustále přístup ke všemu, co jsem na počítači kde viděl a četl. Pravda je totiž taková, že vyhledávání rozhodně nikdy nebyla silná stránka, která se Microsoftu ve Windows povedla.

Odvrácenou stranou stejné mince ale je, že AI bude neustále sledovat, co se děje na vaší obrazovce, tato data ukládat a podrobovat je analýze. Jenže na obrazovce se nám zobrazují různé informace a asi ne vždy chceme, aby se takové informace kamkoli ukládaly, byť třeba jen lokálně na disk počítače. Minimálně by se jednalo o další místo, na které by hackeři zaměřili svoji pozornost. Třeba taková hesla, která zadáváme do webové stránky elektronického bankovnictví, by je určitě zajímala. Tato nová funkce Windows 11 pojmenovaná v angličtině Windows Recall tak sklidila na jedné straně pozitivní přijetí uživatelů, od bezpečnostních expertů to ale pořádně schytala. Je tedy otázka, jak to s ní nakonec dopadne.

Každopádně je jasné, že navýšení výpočetního výkonu počítačů Copilot+ PC (ale nejen jich) přinese možnosti, které by dříve nebyly možné. Tímto způsobem by se AI měla dostat i k těm uživatelům, kteří ji dosud nevyhledávali. Jeden svět na školách přišel na začátku října s výsledky svého průzkumu mezi žáky škol, ze kterého vyplývá, že 71 % základních a středních škol ve výuce AI vůbec nepoužívá. Školy, které do vlaku s názvem Copilot+ PC nasednou, šíření nástrojů AI mezi učiteli významně podpoří.

P.S. Pokud jste se vyděsili, že vaše počítače, které nelze na Windows 11 z technických důvodů povýšit, zůstanou za rok nezabezpečeny, tak vězte, že Microsoft přišel s dočasným řešením. Za malý poplatek bude pro školní Windows 10 ještě tři roky vydávat bezpečnostní záplaty pod názvem Extended Security Updates.

Zdroj: NEUMAJER, O. Střípky ze světa postupujícího vývoje AI – konec programátorů a příchod nové éry počítačů? Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2024, roč. 21, č. 11. ISSN 1214-8679.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *