Video: Jak šel čas: od T602 k AI

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář
Jak šel čas: od T602 k AI

Videozáznam zahajujícího příspěvku hybridní DIGI roadshow konané 30. ledna 2024 na třinácti krajských pracovištích Národního pedagogického institutu ČR. Tématem příspěvku je to, jak se proměnila práce s počítači a kancelářským balíčkem, jak to reflektovaly kurikulární dokumenty, co na to umělá inteligence (AI) a co z toho všeho pro učitele vyplývá.

Myšlenky o AI nejen ve vzdělávání

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář
masomlejnek na informace

Pojďme se zamyslet nad některými méně častými oblastmi, které zavádění umělé inteligence (Artificial Intelligence, AI) do našich životů, škol a vzdělávání přináší. Přemýšlíte, jestli je označení umělá inteligence vhodné? Proč se AI stala celosvětovým fenoménem právě teď? Chová se AI opravdu inteligentně? Proč může být výhodné chovat se k chatbotům slušně? Jak AI mění trh práce?… Celý příspěvek Myšlenky o AI nejen ve vzdělávání

Trendy digitálního vzdělávání v roce 2023

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář
Obrázek - trendy digitálního vzdělávání na ZŠ a SŠ v roce 2023

Přehodnocujeme nejen to, co ve školách vyučujeme, ale také to, jak to vyučujeme. Tak by bylo možné stručně popsat sjednocující prvek trendů digitálního vzdělávání roku 2023, které doléhají do základních a středních škol v Česku. Tento soubor vybraných trendů, které považuji pro tento rok za klíčové, jsem představil v příspěvku na konferenci Škola jako místo setkávání v říjnu 2023… Celý příspěvek Trendy digitálního vzdělávání v roce 2023

Základy lidské komunikace s nelidským partnerem aneb slovníček umělé inteligence

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář
Umělá inteligence - ilustrativní obrázek vytvořený aplikací Bing Chat

Téma umělé inteligence bude v tomto školním roce postupně a stále intenzivněji doléhat i do školní praxe, využívání nástrojů umělé inteligence žáky si budou učitelé stále více všímat a sami se budou s nástroji umělé inteligence učit pracovat. Tento text se formou výkladového slovníčku pokouší toto téma čtenářům přiblížit. Primárně se zaměřuje na aktuální klíčové koncepty… Celý příspěvek Základy lidské komunikace s nelidským partnerem aneb slovníček umělé inteligence

Veletrh Bett show 2023 trochu jinak

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář
logo veletrhu Bett

Profesionálové zabývající se digitálním vzdělávání se jednou za rok sjíždějí do Londýna, aby se zde seznámili s novinkami, navázali nové kontakty či prohloubili stávající spolupráci. Jaký byl letošní ročník? Bett v letošním vydání Bett Show pořádaná v Londýně patří již čtvrté desetiletí mezi největší festivaly zabývající se technologiemi ve vzdělávání na světě. Název akce vznikl původně z anglického British… Celý příspěvek Veletrh Bett show 2023 trochu jinak

Rozhovor pro časopis Průvodce společným vzdělávání: Jak na osvojování digitálních kompetencí a proměnu školy

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář
Časopis Průvodce společným vzděláváním

Orientace v digitálním prostředí, používání technologií, nadhled nad tím, co kolem nás ovlivňují, a schopnost na to vědomě a s porozuměním reagovat. Tyto schopnosti by v dnešním světě měly být nezbytnou výbavou každého člověka. Děti si je v rámci revize rámcových vzdělávacích plánů pro základní vzdělávání budou osvojovat ve školách. Jak přesně? A jak se… Celý příspěvek Rozhovor pro časopis Průvodce společným vzdělávání: Jak na osvojování digitálních kompetencí a proměnu školy

DigiSeč 2022: Proč měnit kurikulum pro dobu nejistoty

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář
Konference DigiSeč 2022, NPI ČR

Znění rámcových vzdělávacích programů z roku 2021 přináší nový obsah výuky informatiky a rozšiřuje rozvoj digitálních kompetencí žáků i do ostatních vzdělávacích oborů. Za dva roky by mělo dojít k ještě rozsáhlejším změnám RVP. Poslední vývoj světa ukazuje, že jistoty, které formovaly náš svět v minulosti, už žádnými jistotami nejsou. Budoucnost je stále obtížněji předvídatelná,… Celý příspěvek DigiSeč 2022: Proč měnit kurikulum pro dobu nejistoty

Rozhovory a podcasty – jaro 2022

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Od roku 2021 se mi bohužel nedostává příliš času na psaní vlastních článků, oproti tomu se zvýšil počet rozhovorů, podcastů, videí a dalších mediálních sdělení, ve kterých vystupuji. Zde uvádím několik, které mi podařilo zpětně dohledat z jara 2022. Podcast Národního pedagogického institutu ČR s názvem My jsme NPI zveřejněný 17. 5. 2022 je uveden… Celý příspěvek Rozhovory a podcasty – jaro 2022

Počítač ve škole 2022: Proměny digitálního vzdělávání – akcelerace i stagnace

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Proměny digitálního vzdělávání – akcelerace i stagnace Příspěvek zahajující 12. května 2022 každoroční konferenci Počítač ve škole organizovanou Gymnáziem Vincence Makovského se sportovními třídami v Novém Městě na Moravě poukazuje na ty části digitálního vzdělávání, které v Česku právě procházejí raketovým vývojem, pozastavuje se nad těmi, na které se jaksi zatím nedostalo. Připomíná novou zakázku,… Celý příspěvek Počítač ve škole 2022: Proměny digitálního vzdělávání – akcelerace i stagnace

Časopis Komenský: Rozhovor o digitálních technologiích ve vzdělávání

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Ze začátku hodně osobní a celkově rozhodně nejdelší rozhovor, který jsem kdy poskytl vedla doc. Anna Tomková a dr. Nataša Mazáčová pro časopis Komenský, vydávaný Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity. V rozhovoru s PhDr. Ondřejem Neumajerem, Ph.D. jsme se věnovali tématu digitálních technologií a jejich využití ve vzdělávání. Vedle odpovědí koncepčního charakteru rozhovor přináší také zajímavé inspirace, přímo… Celý příspěvek Časopis Komenský: Rozhovor o digitálních technologiích ve vzdělávání

Co se děje v digitálním vzdělávání

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář
S2030+

Článek přibližuje, kam směřuje Česko v oblasti digitálního vzdělávání, jaké má ambice a jaké plány stát pro další období připravuje. Situace v Česku Pro období do roku 2020 mělo Česko zpracovanou Strategii digitálního vzdělávání schválenou vládou v roce 2014. Pro digitální technologie ve vzdělávání v regionálním školství Česko aktuálně žádnou samostatnou národní koncepci nemá. To je ve světovém… Celý příspěvek Co se děje v digitálním vzdělávání

Konference FutureEdu: Digitální občanství

Publikováno Autor Ondřej Neumajer2 Komentáře
FutureEdu 2021, Opero

Příspěvek přednesený 15. září 2021 na konferenci FutureEdu: Budoucnost vzdělávání v digitální době v pražském sdíleném prostoru Opero, byl zařazen jako úvod pro navazující panelovou diskuzi. Příspěvek přibližuje: aktuální koncept(y) digitálního občanství, tři úrovně digitální vyloučení, tři často tradované miskoncepce digitálního občanství. Příspěvek na videozáznamu celé konference začíná ve 2:47:37 hod., panelová diskuze pak ve… Celý příspěvek Konference FutureEdu: Digitální občanství

Rozhovor: Technologie přinášejí do škol kreativitu

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

„Nestačí jen mít doma technologie a připojení k internetu, tím nejdůležitějším je, aby děti uměly zařízení používat. I děti z nepodnětného prostředí dnes mají mobily a počítače, ale používají je zpravidla ke zcela nevhodným činnostem,“ říká Ondřej Neumajer, který se zabývá inovacemi ve vzdělávání, účelným využíváním digitálních technologií a vzdělávací politikou směřující k celospolečenské změně. Rozhovor… Celý příspěvek Rozhovor: Technologie přinášejí do škol kreativitu

Debata: Digitální výuka v době postcovidové

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Moderování debat mi nikdy moc nešlo. Jsem už ale tak starý, že jsem si řekl, že je potřeba s tím něco udělat. Do nového studia Panda v Národním pedagogickém institutu jsem si pozval tři milé hosty – Veroniku Šancovou, Lucii Rohlíkovou a Martina Lánu, o kterých jsem tušil, že by mi s tím mohli pomoct.… Celý příspěvek Debata: Digitální výuka v době postcovidové

EURACTIV.cz: Digitální revoluce ve vzdělávání: Jak pandemie ovlivnila české školství?

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

O větším využívání digitálních technologií v českých školách se mluví řadu let. Skutečnou revoluci ale přinesla až globální pandemie, která od sebe žáky a jejich učitele fyzicky oddělila a připoutala je k obrazovkám počítačů a tabletů. Jak české školství v této výzvě obstálo a jak čerstvá zkušenost jeho podobu ovlivní do budoucna? Sledujte záznam debaty… Celý příspěvek EURACTIV.cz: Digitální revoluce ve vzdělávání: Jak pandemie ovlivnila české školství?