Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií

Publikováno Autor Ondřej Neumajer2 Komentáře

Příručku o možnostech využití digitálních technologií v inkluzi jsme napsali v roce 2016 s Lucií Rohlíkovou (plzeňská pedagogická fakulta, ZČU) a Lenkou Gajzlerovou (brněnská pedagogická fakulta, MUNI). Publikaci si objednala společnost Microsoft, snažili jsme se  k problematice využívání digitálních technologií žáky s různým znevýhodněním přistupovat s nadhledem a kromě kapitol o zařízeních s operačním systémem Windows 10 a  možnostech usnadnění přístupu k funkcím tohoto systému je publikace využitelná pro uživatele všech platforem.

V několika kapitolách jsem shrnul moje zkušenosti získané návštěvou škol a jejich využíváním fenoménu Bring Your Own Device (BYOD), viz od str. 74.

Obsah:

  • Předmluva 4
  • Inkluzivní vzdělávání a digitální technologie 6
  • Jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami a digitální technologie 12
  • Žák se SVP z důvodu… narušené komunikační schopnosti (NKS) 16
  • Žák se SVP z důvodu… sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání 20
  • Žák se SVP z důvodu… zrakového postižení 24
  • Žák se SVP z důvodu… specifckých poruch učení 28
  • Žák se SVP z důvodu… mentálního postižení (se zaměřením na žáky s lehkým mentálním postižením) 34
  • Žák se SVP z důvodu… poruch autistického spektra 38
  • Žák se SVP z důvodu… poruch chování 42
  • Žák se SVP z důvodu… tělesného postižení (včetně žáků dlouhodobě nemocných a se zdravotním znevýhodněním) 46
  • Žák se SVP z důvodu… odlišných kulturních a životních podmínek (sociální znevýhodnění) 50
  • Žák se SVP z důvodu… nadání (včetně mimořádného nadání) 54
  • Usnadnění přístupu na zařízeních s operačním systému Windows 10 60
  • Základní možnosti usnadnění přístupu 61
  • Možnosti alternativního ovládání zařízení 66
  • Praktické tipy pro usnadnění přístupu 70
  • Jak usnadnit zaměření pozornosti na obsah? 73
  • Zdroje a odkazy 73
  • BYOD – přines si vlastní zařízení 74
  • Co znamená BYOD 75
  • Inkluzivní vzdělávání a BYOD 77
  • Příklady inkluzivních opatření 78
  • Zajištění bezpečnosti a provozu 79
  • Cloudové služby jako základ BYOD 80
  • Desatero doporučení BYOD pro vedení školy 82
  • Aplikace využitelné v BYOD dostupné napříč operačními systémy 84
  • Zdroje a odkazy 88

 

Publikace Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií (PDF).

Stránky Microsoft TechNet věnované publikaci.

 

GAJZLEROVÁ, L., NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Praha: Microsoft, Červen 2016. 90 stran.

2 reakce na Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *