Vědecká práce zabývající se informačně a komunikačně technologickými kompetencemi učitelů se skládá ze tří tématických oblastí.
První, teoretická část, obsahuje analýzu situace v oblasti rozvíjení ICT kompetencí učitelů prostřednictvím vhodných osvědčených konceptů modelů rozvoje ICT kompetencí. Jedná se o
- systém vzdělávání učitelů EPICT, Dánsko;
- světově nejrozšířenější standard pro využívání technologií ve vzdělávání ISTE NETS, USA;
- mezinárodně uznávaný Evropský řidičský průkaz na počítače ECDL (ICDL);
- návrh doporučení možného přístupu k ICT obsahu vzdělávání studentů a učitelů UNESCO;
- program Státní informační politiky ve vzdělávání, ČR;
- koncept ICT Literacy Assessment, ETS, USA;
- minimální standard pro učitele, Austrálie;
- technologické dovednosti NEA technology taxonomy, USA;
- výzkum národních vzděl. programů států Evropské unie.
Empirická část práce obsahuje vybrané výsledky a interpretace z dotazníkového šetření mezi absolventy školení SIPVZ a dotazníkové šetření aspektů informační výchovy na ZŠ.
Vybrané úryvky z teoretické části hodlám (po přeložení z vědeckého ptydepe do češtiny) publikovat v nějakém on-line médiu, protože dle připomínek pomazaných vědeckých hlav obdobná studie zatím v českém jazyce publikována nebyla.
K rozsáhlému a inovativnímu dotazníkovému šetření aspektů informační výchovy, které bylo realizováno v roce 2006 na Katedře informační a technické výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, bude zveřejněna zvláštní publikace.
Zastávám názor, že by práce, za něž stát udělil akademický titul, měly být veřejné. Proto zde dávám zájemcům k dispozici svoji disetační práci ICT kompetence učitelů (PDF, 1 777 kB).
Formát pro citování: NEUMAJER, O. ICT kompetence učitelů. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2007. 167 s. Disertační práce.