Jedno dítě, jeden notebook

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Media Lab z Massachusetts Institute of Technology pracuje již delší dobu na projektu „$100 laptop“. Jména hlavních protagonistů této akce předznamenávají, že nepůjde o bezvýznamnou událost.

Existuje mnoho důvodů, brzdících masovější rozvoj ICT ve vzdělávání. Za stěžejní považuji finanční náročnost technologií, neuzpůsobenost současných počítačů pro vzdělávání a nepřiměřenost zařízení pro studenty. Počítač za dvacet tisíc nebude nikdy pro mnoho rodičů přijatelný. Současné počítače nebyly navrhovány jako vzdělávací nástroj, spíše jako nástroj pro byznys. Téměř neexistuje počítač, který by byl primárně konstruován pro teenagery. To vše ale už brzy nemusí platit.

Media Lab z Massachusetts Institute of Technology pracuje na projektu s přiléhavým názvem $100 laptop. Jedná se o linuxový přenosný počítač s velkým barevným displejem, připojením na wifi a do mobilních telefonních sítí, vybavený čtyřmi USB porty. Notebook přináší několik inovativních nápadů a výrazně se liší od běžných modelů. Například kombinované napájení jak ze sítě, tak z integrovaného dynama s kličkou (minuta točení vystačí na deset minut provozu). Dynamo je integrováno do velkého kloubu displeje a slouží zároveň jako držák. Napájecí kabel je součástí ramenního popruhu. Konstrukce s pogumovaným povrchem je uzpůsobena tvrdým podmínkám. Displej je možné v černobílém módu používat i na slunci. Notebooky mají být distribuovány přes ministerstva školství. Stejně jako učebnice. Od příštího roku se jich má vyrobit 100 až 150 milionů! Kdyby nešlo o tak váženou instituci, těžko uvěřit. Cena 2500 korun je ohromující. Osoba profesora Nicholase Negroponta, otce této myšlenky, dává tušit, že je to zatraceně vážná věc. Dokonce byla založena nezisková organizace One Laptop per Child. Hlavním cílem této iniciativy mají být rozvojové země. Na tuhle iniciativu sázím. Takovýto stodolarový notebook by se mohl stát killer application elektronického vzdělávání. Nevím, jestli v Africe či Asii. V České republice dost pravděpodobně ano. Na podporu ICT můžeme vymýšlet vládní priority, dotace, ministerstva či kýho výra. Na dostupné řešení šité na míru vzdělávání to nemá.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.