Článek shrnuje ty nejdůležitější zásady a postupy, které se osvědčily při zavádění a používání interaktivních tabulí ve školách. Jsou určeny pro ředitele škol a další vedoucí pracovníky regionálního školství, kteří svědomitě zvažují kroky, kterými měnit svoji školu a celé české školství.
První interaktivní tabule se do první školy v České republice dostala v roce 1998 [4]. Po téměř 14 letech můžeme říci, že se interaktivní tabule staly relativně drahým, ale běžně rozšířeným vybavením v českých školách. Didaktickým prostředkem, který mnoho učitelů využívá a považuje za vhodný nástroj pro zvýšení zajímavosti výuky a aktivizaci žáků.
Díky nashromážděným zkušenostem mnoha učitelů, které se podařilo zapojit do pedagogického výzkumu, je relativně dobře zmapováno, jaké strategie vedou k účelnému a úspěšnému využívání interaktivních tabulí. Z různě publikovaných příkladů dobré praxe lze získat mnoho dalších zkušeností, které pomohou zformulovat hlavní doporučení pro učitele.
Cílem tohoto dokumentu je shrnout ty nejdůležitější zásady a postupy, které se osvědčily při zavádění a používání interaktivních tabulí. Jsou určeny pro ředitele škol a další vedoucí pracovníky regionálního školství, kteří svědomitě zvažují kroky, kterými měnit svoji školu a celé české školství. Kromě deseti nejdůležitějších bodů mohou zájemci v kapitole Zdroje dohledat odkazy na on-line zdroje a literaturu, kde se dočtou detailnější zkušenosti a další informace.
Strategické desatero ředitele k interaktivním tabulím
-
Vytvořte pracovní skupinu učitelů, která se bude používání tabulí ve škole věnovat. Do jejího čela postavte vedoucího týmu, např. ICT koordinátora, který je na škole hlavním poradcem ředitele v problematice interaktivních tabulí. Členy týmu by měli být učitelé napříč aprobacemi a vzdělávacími stupni. Podporujte je v diskuzi (i v té on-line, např. na Metodickém portálu RVP.CZ) a ve vzájemných návštěvách v hodinách.
-
Před nákupem tabule zajistěte pro učitele vaší školy účast na ukázkové hodině, například v jiné škole. Nechte je s předvádějícím diskutovat. Snažte se výběr konkrétního zařízení delegovat na učitele. Kdo rozhoduje, vnímá i větší zodpovědnost za úspěch.
-
Zajistěte učitelům vzdělávání, které je adekvátní jejich úrovni rozvoje používání interaktivní tabule a ICT dovedností. Někteří distributoři tabulí tato školení nabízejí zdarma. Pokud za školení budete platit, vždy požadujte akreditaci MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP). Snažte se zajistit, aby se takového školení zúčastnilo více učitelů. Zapojujte učitele do soutěží o interaktivní digitální učební materiály, jako je soutěž Domino nebo o nejlepší projekty, jako je soutěž Partners in Learning Forum ČR.
-
Zajistěte pro učitele technickou podporu. Technik pravidelně aktualizuje software pro práci s tabulí, čistí a kontroluje lampu, ve škole skladuje náhradní lampy. Technik musí přijmout, že funkční prostředí třídy a spokojenost učitelů jsou jeho hlavním pracovním cílem. Technik je ve škole kvůli učitelům (resp. žákům), nikoli obráceně!
-
Nesnažte se interaktivní tabulí nahradit tradiční tabuli, obě se vhodně doplňují. Některé interaktivní tabule jsou dostupné ve variantě s křídly pro oboustranný popis fixem, nebo křídou či magnetickou plochou. Ukázka viz Obrázek 1.
-
Prostor kolem tabule by neměl upoutávat pozornost žáků, tu je potřeba koncentrovat na tabuli a učitele. To ale není v konfliktu s příjemným motivačním a inspirujícím prostředím ve třídě.
-
Nepodceňujte zdravotní rizika spojená s používáním tabulí, eliminujte je vhodnými opatřeními. Jde zejména o neustálý hluk nevhodného dataprojektoru, malý světelný výkon staré lampy, nemožnost zastínění oken v učebně, velké nebezpečí oslnění žáků či učitele paprskem lampy, stínění si při psaní na tabuli, nevhodnou výšku tabule pro cílovou skupinu žáků, příliš malou úhlopříčku tabule v poměru k velikosti třídy, resp. vzdálenosti od poslední lavice.
-
Čtěte a ctěte autorský zákon, požadujte, aby šli učitelé žákům příkladem. Problematika duševního vlastnictví není jednoduchá, je potřeba se s ní dobře seznámit. Nejlepší je využívat volně dostupné galerie obrázků a fotografií jako např. Wikimedia Commons (viz Obrázek 2), 8000 Free Cliparts nebo OpenClipArt. Při využití úryvku z cizího díla vždy vyžadujte uvedení původního autora. Seznamte učitele se souborem licencí Creative Commons (viz Obrázek 3), které jsou pro používání ve vzdělávání velmi vhodné.
-
Vytvořte a šiřte na škole strategii, jak vzniklé přípravy učitelů sdílet. V ideálním případě mají všichni učitelé přístup ke všem přípravám, které ve škole vznikly a mohou je volně používat a měnit. Využívejte tuzemských úložišť digitálních učebních materiálů, např. http://dum.rvp.cz/ (viz Obrázek 4), http://veskole.cz/, http://dumy.cz/ nebo zahraničních http://lreforschools.eun.org/ (viz Obrázek 5).
-
Nepřehánějte to, všeho s mírou. Připravený učitel může být s pomocí interaktivní tabule pro žáky velký přínos. Interaktivně ovládané simulované fyzikální či chemické pokusy mohou nahradit potencionálně nebezpečné situace či drahé vybavení v odborné laboratoři. Je ale nesporné, že některé předměty je prostě vhodnější nechat žákům osahat a vnímat i jinak, nežli pouze promítané.
Zdroje
-
BANNISTER, D. Guidelines for effective school/classroom use of interactive whiteboards. The EuSCRIBE Project. Diana Bannister, University of Wolverhampton, European Schoolnet, 2010. Dostupné on-line http://www.wlv.ac.uk/default.aspx?page=23169.
-
BANNISTEROVÁ, D. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha : Dům zahraničních služeb, 2010. ISBN 978-80-87335-15-4. Dostupné on-line http://www.dzs.cz/index.php?a=view-project-folder&project_folder_id=423&.
-
HAUSNER, M. a kol. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec : Venkovský prostor, 2007. ISBN 978-80-903897-0-0.
-
HAUSNER, M. Pracovní materiály k EVVO, informace o lektorovi. Dostupné on-line http://www.evvanet.cz/cz/tatranska-strba/lektorske-obsazeni/milan-hausner.aspx.
-
MUSILOVÁ, K. Metodická příručka pro práci s interaktivní tabulí. Základní škola Boženy Němcové, Opava. Dostupné on-line http://www.zsbn.opava.cz/metodika_IT.pdf.
-
NEUMAJER, O. Interaktivní tabule – vzdělávací trend i módní záležitost. Nový Jičín : KVIC. Infolisty, únor 2008. Dostupné na https://ondrej.neumajer.cz/?item=interaktivni-tabule-vzdelavaci-trend-i-modni-zalezitost.
-
QURESHI, N. 101 Tips for using an Interactive Whiteboard (IWB). Chevening, St. Botolph’s C.E. Primary School. Dostupné on-line http://www.chevening.kent.sch.uk/qpages/downloads/w/Tips_IWB.doc.
BANNISTER, D. Guidelines for effective school/classroom use of interactive whiteboards. The EuSCRIBE Project. Diana Bannister, University of Wolverhampton, European Schoolnet, 2010. Dostupné on-line http://www.wlv.ac.uk/default.aspx?page=23169.
BANNISTEROVÁ, D. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha : Dům zahraničních služeb, 2010. ISBN 978-80-87335-15-4. Dostupné on-line http://www.dzs.cz/index.php?a=view-project-folder&project_folder_id=423&.
HAUSNER, M. a kol. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec : Venkovský prostor, 2007. ISBN 978-80-903897-0-0.
HAUSNER, M. Pracovní materiály k EVVO, informace o lektorovi. Dostupné on-line http://www.evvanet.cz/cz/tatranska-strba/lektorske-obsazeni/milan-hausner.aspx.
MUSILOVÁ, K. Metodická příručka pro práci s interaktivní tabulí. Základní škola Boženy Němcové, Opava. Dostupné on-line http://www.zsbn.opava.cz/metodika_IT.pdf.
NEUMAJER, O. Interaktivní tabule – vzdělávací trend i módní záležitost. Nový Jičín : KVIC. Infolisty, únor 2008. Dostupné na https://ondrej.neumajer.cz/?item=interaktivni-tabule-vzdelavaci-trend-i-modni-zalezitost.
QURESHI, N. 101 Tips for using an Interactive Whiteboard (IWB). Chevening, St. Botolph’s C.E. Primary School. Dostupné on-line http://www.chevening.kent.sch.uk/qpages/downloads/w/Tips_IWB.doc.
-
BANNISTER, D. Guidelines for effective school/classroom use of interactive whiteboards. The EuSCRIBE Project. Diana Bannister, University of Wolverhampton, European Schoolnet, 2010. Dostupné on-line http://www.wlv.ac.uk/default.aspx?page=23169.
-
BANNISTEROVÁ, D. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha : Dům zahraničních služeb, 2010. ISBN 978-80-87335-15-4. Dostupné on-line http://www.dzs.cz/index.php?a=view-project-folder&project_folder_id=423&.
-
HAUSNER, M. a kol. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec : Venkovský prostor, 2007. ISBN 978-80-903897-0-0.
-
HAUSNER, M. Pracovní materiály k EVVO, informace o lektorovi. Dostupné on-line http://www.evvanet.cz/cz/tatranska-strba/lektorske-obsazeni/milan-hausner.aspx.
-
MUSILOVÁ, K. Metodická příručka pro práci s interaktivní tabulí. Základní škola Boženy Němcové, Opava. Dostupné on-line http://www.zsbn.opava.cz/metodika_IT.pdf.
-
NEUMAJER, O. Interaktivní tabule – vzdělávací trend i módní záležitost. Nový Jičín : KVIC. Infolisty, únor 2008. Dostupné na https://ondrej.neumajer.cz/?item=interaktivni-tabule-vzdelavaci-trend-i-modni-zalezitost.
-
QURESHI, N. 101 Tips for using an Interactive Whiteboard (IWB). Chevening, St. Botolph’s C.E. Primary School. Dostupné on-line http://www.chevening.kent.sch.uk/qpages/downloads/w/Tips_IWB.doc.
Neumajer, O. Strategické desatero ředitele k interaktivním tabulím. KVIC, 9. 5. 2012