Výše investic do technologických řešení je věc, o které rozhoduje investor. Existují řešení za pár korun i za miliony. Na letošní konferenci o e-learningu Emtech bylo možné sledovat, že výsledky těchto řešení mohou být i přes neuvěřitelné finanční rozdíly obdobné. Každý jde svou cestou.
Finanční disproporce. To je výraz, na který jsem musel těsně před prázdninami myslet. Zúčastnil jsem se jedné z dalších konferencí o e-learningu. Tentokráte šlo o novou konferenci EmTech, která probíhala v prostorách ČVUT v Praze. První den jsem sledoval příspěvky přes výborně zrealizovaný audiovizuální přenos po Internetu, na druhý den jsem se do Dejvic vypravil osobně.
Disproporce ve výši investic do technologických řečení byla zjevná. Na konferenci vystupovali zástupci vysokoškolských pracovišť, státní správy a komerčních firem. Vše se točilo kolem implementace e-learningových řešení. A právě ekonomická stránka zavedení e-learningové výuky mi utkvěla v paměti nejvíce. Pěkně přehledně za sebou zde vystupovali vysokoškolští odborníci se svými zkušenostmi s implementací a provozováním e-learningových prostředí a LMS (Learning Management System) vůbec.
Prezentovali původní cíle, zvolené nástroje, výsledky a získané zkušenosti. Jednou z výhod akademického prostředí je skutečnost, že i negativní získané zkušenosti mohou být celkem otevřeně prezentovány na veřejnosti – to se v komerčních firmách z pochopitelných marketingových důvodů příliš nenosí. Během půl hodiny bylo možné vyslechnout zkušenosti jedné vysoké školy s mnohamilionovou investicí do LMS od jedné nadnárodní počítačové firmy. Během dalších několika minut představila jiná škola své zkušenosti s LMS Open Source systémem. Oboje pro zhruba stejně početnou cílovou skupinu několika tisíc uživatelů. Dle informací přednášejících řádově srovnatelné požadavky a paradoxně i výsledky – vždy bylo nutné něco vlastními silami doprogramovat, přizpůsobit. Vždy se očekávání prvotním cílům mírně vzdálila. Na konci funkční systémy plnící do značné míry původní požadavky.
Neporovnatelné náklady. Neuvěřitelná finanční disproporce, která přímo bije do očí. Jak je možné, že systém, za jehož rozchození zaplatí univerzita šikovným doktorandům pár desítek tisíc korun podává srovnatelné výsledky se systémy za miliony? Jasně, komerční proprietární systémy mají své nepopiratelné výhody. Při šikovném uchopení open source lze zase za málo peněz získat hodně muziky. Nejen ve školství. A ta možnost volby se mi líbí.
Publikováno v časopise Click! 08/2005.