V lednu jsem na této stránce (míněn časopis Click!) psal o fenoménu One Laptop per Child. Media Lab z Massachusetts Institute of Technology ústy profesora Nicholase Negroponta vyhlásilo iniciativu výroby a distribuce přenosného počítač s cenou 100 dolarů. Linuxový přenosný počítač s mnoha inovativními prvky má být cílen na vzdělávání mladé generace v rozvojových zemích. První miliony notebooků by měly být k dispozici příští rok. V mém zamyšlení jsem této iniciativě věštil slibnou budoucnost.
V květnu zveřejnila firma Intel svůj protitah pod názvem Eduwise. Důležitá poznámka na okraj: $100 laptop má být postaven na procesoru AMD; MIT přímo odmítl nabídku Applu i Microsoftu na bezplatnou dodávku jejich operačních systémů do těchto notebooků. Notebook Eduwise, který z dnešní nabídky přenosných počítačů vybočuje daleko méně nežli revoluční kousek z MIT, má stát dolarů 400. Hlavním lákadlem, kromě zajímavé ceny, má být speciální software umožňující ve třídě prostřednictvím wifi vzájemně komunikovat. A v pozadí stojí samozřejmě osvědčený operační systém Windows (existuje prý i varianta s Linuxem). V křečovité starosti o možnou ztrátu nových potenciálních trhů ohlásily výrobu podobných strojů i další velké firmy. Z takových zpráv mám velkou radost. Bez ohledu na to, komu patří sympatie mé naivní akademické dušičky. Vzniká zde konkurenční boj na poli, které bylo donedávna víceméně ve stínu. Počítač primárně uzpůsobený vzdělávacím potřebám, výrazně dostupnější nežli klasický notebook, určený pro méně bohaté. Negroponteho notebook se ještě nevyrábí, ale již dnes je jasné, že myšlenka obsažená v názvu jeho neziskové organizace One Laptop per Child má k realitě o pořádný kus blíže. Přesto nelze vidět vše jen růžově. Hybnou silou integrace ICT do vzdělávání je proces adaptace učitelů na nové technologie. Dnešní učitelé často uvádějí finanční nedostupnost technologií jako jednu z příčin, proč s nimi příliš nepracují. Co budou uvádět za dva roky po uvedení levných EDUnotebooků? Třeba se podaří otázku Proč to nejde? posunout ve větší míře do polohy Jak na to? Diskusí na toto téma je totiž pořád jak šafránu.