Quo vadis, školní informatika?

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Na přípravě Školního vzdělávacího programu dnes pracuje každá škola. Na začátku roku 2004 jsem psal o vznikající oblasti Informační a komunikační technologie v rámci RVP. Blíží se doba, kdy školy přestanou uplatňovat tradiční osnovy jednotlivých vzdělávacích předmětů a přejdou na tzv. vzdělávací programy. Ty nejsou tvořeny samostatnými oddělenými předměty (jako například Český jazyk a Přírodopis),… Celý příspěvek Quo vadis, školní informatika?

Rovnost šancí

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Žijeme ve věku spokojené dlouhověkosti? Jsou uživatelská rozhraní, která nás obklopují, přívětivá pro všechny sociální a věkové skupiny skupiny? Mění se situace? Stárnutí populace výrobce zatím příliš nezajímá?  Pracuji na škole, která si hrdě říká komunitní. V našem pojetí tohoto slova se jedná o společenství lidí bydlících ve společném regionu. Pro všechny obyvatele naší městské… Celý příspěvek Rovnost šancí

Notebooky pro učitele

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

 Ministryně školství přišla nedávno do vlády se smělým návrhem. Chce, aby všichni učitelé měli zvýhodněnou možnost získat notebook. Představuje si to tak, že by si náklady na jeho pořízení mohli učitelé odečíst z daňového základu. Nápad původně pochází od pracovníků sekce Státní informační politiky ve vzdělávání MŠMT. Ředitel této sekce pro lidovky prohlásil, že si… Celý příspěvek Notebooky pro učitele

Věk informatizace

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

K informatizaci škol existuje mnoho cest. Cesta zvolená u nás, tedy generální dodavatel zajišťující služby školám, je v evropském kontextu ojedinělou výjimkou. Nahlédněme k jednomu z našich sousedů a přesvěčme se, že to jde i jinak. A lépe. První týden v listopadu 2003 jsem se účastnil jedné pětidenní zahraniční odborné konference. Konference měla národní charakter,… Celý příspěvek Věk informatizace

Jak se vybírá software do škol?

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Kategorie vzdělávacího a výukového softwaru není v počítačové branži žádnou novinkou. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy se začalo touto specifickou učební pomůckou koncepčně zabývat s příchodem Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ) a to konkrétně v Projektu II s názvem Vzdělávací software a informační zdroje. Systém, jakým ministerstvo postupuje při výběru vhodných výukových titulů pro… Celý příspěvek Jak se vybírá software do škol?

Guru musí mít praxi

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Sleduji pravidelně a se zájmem některé české odborné weblogy. Je to velmi zajímavé a to jak po stránce odborně-technologické, tak po stránce, řekněme, lidsky-psychologické. Na českém webu vzniklo za poslední rok poměrně slušné množství těchto internetových deníčků. Píší je lidé různého věku, různé odbornosti, s různými životními zkušenostmi o různých událostech. Společné mají především to,… Celý příspěvek Guru musí mít praxi

Do školy nebo za školu?

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Článek vysvětluje můj postoj k jednomu projektu českého vzdělávacího Internetu, na Školu za školou. S odstupem času nutno dodat, že dnešní Škola za školou má již daleko širší záběr. A také nové konkurenty. Již více než půl roku existuje na českém Internetu vzdělávací projekt Škola za školou. Jedná se o jedinečný projekt, který svým rozsahem… Celý příspěvek Do školy nebo za školu?

Učit učitele učit

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Jaké kompetence by měli mít čeští učitelé v oblasti ICT? A jak by k nim měli přijít? V době napsání článku se právě formovala současná koncepce projektu PI Informační gramotnost SIPVZ. Nadpis dnešního zamyšlení není tautologií ani rekurzí. Tomu, na co zmíněná věta odkazuje, se říká didaktika. Pokud o ní píši na stránkách tohoto časopisu,… Celý příspěvek Učit učitele učit

Starosti učitele informatiky

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Pregraduální příprava učitelů informatiky. Zařazení informatiky do systému vzdělávacích předmětů na základní a střední škole. Je velmi poučné sledovat, jakým způsobem se informační a komunikační technologie pomalu dostávají do systému vzdělávání základního školství. V době, kdy naše postindustriální společnost našla dost odvahy k tomu, aby sebe samu začala nazývat informační, patří stále předmět informatika a… Celý příspěvek Starosti učitele informatiky

Role ICT v přeměně školy II.

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Přeměna školy je zdlouhavý proces, ve kterém mohou informační a komunikační technologie sehrát důležitou roli. Některé školy si to již uvědomují, jiné k tomu mají daleko. Článek poukazuje na několik způsobů, jak ICT může přeměně školy pomoci. Druhý díl dvoudílného seriálu. V prvním díle tohoto dvoudílného seriálu jsme si přiblížili roli, kterou mohou informační a… Celý příspěvek Role ICT v přeměně školy II.

Role ICT v přeměně školy I.

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Přeměna školy je zdlouhavý proces, ve kterém mohou informační a komunikační technologie sehrát důležitou roli. Některé školy si to již uvědomují, jiné k tomu mají daleko. Článek poukazuje na několik způsobů, jak ICT může přeměně školy pomoci. První díl dvoudílného seriálu. Přeměna školy od té tradiční, jak ji všichni známe z mládí, po tu, kterou… Celý příspěvek Role ICT v přeměně školy I.

Tvorba www stránek formou soutěže

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Příspěvek do sborníku konference Poškole 2003 zabývající se problematikou pořádání soutěží žáků a studentů v oblasti tvorby WWW stránek. The paper presents theoretical background and pedagogical advantages of competitions in creating World-Wide Web pages. The main part focuses on three different models of organisation of these competitions and describes their characteristic aspects. All three models… Celý příspěvek Tvorba www stránek formou soutěže

Pedagogická ICT licence

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Dánský doškolovací systém vzdělávání pro učitele, který se originálně nazývá The Pedagogical ICT licence, je zajímavou možností postgraduálního vzdělávání pedagogů v oblasti ICT. Z tohoto národního systému, který je v článku blíže popsán a který byl šířeji adoptován v dalších zemích, se postupem času vyvinul evropský projekt The European Pedagogical ICT Licence. Dokument Pedagogická ICT… Celý příspěvek Pedagogická ICT licence

Ergonomika počítačové učebny

Publikováno Autor Ondřej NeumajerNapsat komentář

Cílem tohoto článku, který vyšel v Učitelských listech v roce 2001, bylo přimět zodpovědné pracovníky škol přemýšlet při nákupu nového počítačového vybavení také o otázkách ergonomie počítačového pracoviště. Již jsme si zvykli, že vybavování škol výpočetní technikou je dnes celkem běžný proces a netýká se jen vybraných prominentů. Každá základní škola se snaží mít co… Celý příspěvek Ergonomika počítačové učebny